Back to top
הצעת מחיר לאתר אינטרנט

הצעת מחיר לאתר אינטרנט - חלק ב׳

אמיר תייר
אמיר תייר | מנהל שותף
Amir Taiar

הצעת מחיר לאתר אינטרנט - חלק ב׳

לאחר שסיימנו את החלק הראשון בנושא הצעת המחיר, החלק בו בחרנו את הספקים אליהם נפנה לקבלת הצעת המחיר, כעת עלינו להכין את הבקשה להצעת המחיר.

ראשית שני סיפורי קצה שכיחים שכל ספק ולקוח יוכל להזדהות עימם;

הגרסא החסרה

הלקוח ניגש לקבלת הצעת מחיר מספק כלשהו, הוא מוסר מידע מאד חסר והספק, שרוצה מאד לעשות את הפרויקט (מה לעשות, התחרות מאד גדולה) מגיש לו הצעת מחיר. הצעת המחיר תהיה חסרה מאד ולא תכלול את מה שהלקוח רוצה או את מה שהלקוח עוד לא יודע שהוא רוצה.

התוצאה - כבר במהלך העבודה על הפרויקטים יצוצו משברים בסגנון ״אבל זה מה שרציתי״ או ״ברור שזה צריך להיות ככה״. בסוף הפרויקט לאחר מספר משברים תהיה אי שביעות רצון משני הצדדים מה שיכול להוביל לגמר מערכת היחסים בין הלקוח לספק. הספק יפסיד לקוח, הלקוח יאלץ להיכנס למסע נוסף של איתור ספק אחר שימשיך לטפל לו באתר.

 

הגרסא המלאה

הלקוח ניגש לקבלת הצעת המחיר מספק כלשהו, הוא מוסר מידע מאד מקיף לגבי הפרויקט, נוגע כמעט בכל המרכיבים, מגדיר תקציב גג לפרויקט ומשווה את שלושת ההצעות שקיבל מול הדרישות שלו.

התוצאה - הפרויקט יתקדם לפי הדרישות בדיוק ובמידה ולא יהיה לו ללקוח מסמך אליו הוא כל הזמן יכול לחזור בכדי לוודא שהכל נעשה כמו שצריך. לספק זה יהיה נהדר כי הוא יודע בדיוק מה צריך ומה לא וניהול משברים, במידה ויתקיימו, יהיו מול הרפרנס הזה ובצורה פורמלית והרבה פחות טעונה רגשית.

 

הכנת הבקשה חשובה מאין כמוה ויכולה לחסוך לכם לא פחות מ-20% הפסד בפרויקט, או אפילו מעבר לכך.

יש לציין שישנם מקרים בהם הספק יצטרך לבצע, כחלק מהפרויקט, הליך אפיון מקיף לפרויקט, כאשר בפעמים מסוימות אף תהליך מיתוג מקיף הכולל בין השאר אפיון, תכנון חוויית משתמש ועיצוב של כלל האתר.

אם נחזור למקרה השכיח, על פי רוב אני יכול לומר שיש נטייה, בעיקר לבתי עסק קטנים-בינוניים, לא להשקיע כלל במסמך בקשה להצעת מחיר. עניין זה יכול לנבוע ממספר סיבות ביניהן:

  • חוסר ידע, נסיון והבנה בסיסית ביצירת מסמך מסוג זה.
  • רצון ״לצמצם״ את היקף תקציב הפרויקט על ידי אי הצגת פרטים.
  • עצלנות. חפזון, עומס וכל סיבה אחרת המונעת להקדיש את הזמן הראוי להכנת המסמך.
  • חוסר ידע מספק בעולם הדיגיטל ובפרט אתרי אינטרנט.
  • ברמת העסק עצמו - אין תוכנית עסקית, חזון, אג׳נדה וכל עניין אחר שלמעשה מהווה מחסום ביכולת להכין מסמך המתאר מה בעצם צריך להיות באתר.
  • הנחה בסיסית שזה למעשה תפקידו של הספק עצמו.

 

לא אדון בכל אחת מהסיבות הללו כלל, ואני די בטוח שישנן עוד לא מעט סיבות.

עם זאת בואו ננסה להבין למה כן חשוב להכין מסמך המתאר את הצרכים שלך בצורה מפורטת ככל שניתן.

הספק אינו מכיר את המותג והעסק שלך כלל, הוא מקבל ממך בקשה לקבלת הצעת מחיר וללא פרטים אין לו יכולת אמיתית ואחראית להגיש הצעת מחיר. כן, ישנם ספקים רבים בשוק שיגישו הצעת מחיר לפרויקט ללא שום מסמך, הצעות מחיר חסרות בסיס (שוב, למעט מקרים בהם במסגרת הצעת המחיר יגולם סעיף אפיון מקיף) וכאלו שיכולים לגרום עוול כבד לכלל הצדדים.

כאשר מגיעים לספק עם מסמך מסודר זה יכול להביא למספר יתרונות (בהתאם לאיכות המסמך):

  • תיאום ציפיות מראש באשר לרצונות ולדרישות.
  • הצעת המחיר תגדיר בצורה נכונה את תקציב הפרויקט.
  • הפרויקט יתבצע בצורה סדירה ואמינה.
  • המשך העבודה מול הספק לאחר גמר הפרויקט.

מה עלינו להכין אם כן?

יש להכין מסמך מרוכז ומסודר הכולל את המרכיבים הבאים (לפי סדר עדיפות):

  • מידע כללי על העסק והמותג.
  • מהם קהלי היעד אליהם אנו רוצים להגיע.
  • היעדים והמטרות של האתר - באילו אופנים האתר יתמוך ויקדם את יעדי העסק והמותג.
  • מי הם המתחרים של העסק והמותג - יש לדייק ולהיות כנים במידת האפשר. כך למשל, אם העסק מוכר מוצרי הלבשה אבל הוא עסק צעיר וקטן, המתחרה שלו לא יהיה מותג בין לאומי ענק.

סעיף עיצוב:

  • תיאור כללי המתאר את התחושות שהאתר צריך להעביר (בטחון, אמינות, קלילות, רצינות וכדומה) ומה יהיה קו העיצוב (נקי, עשיר בתוכן, ויזואלי מאד וכדומה).
  • אתרים מעוררי השראה - אתרים שאהבת ולאו דווקא בתחום הספציפי. רצוי ללוות סעיף זה בדגשים, למשל ״באתר הזה מאד אהבתי את התפריט הראשי״.
  • דגשים לחוויית גלישה - דוגמאות למעברי עכבר, התנהגות כפתורים, גלריות תמונות ווידאו וכדומה, שאהבת.

סעיף תכנון

  • מפרט אתר כללי - לציין נקודות כלליות כמו נגישות, כפתורי שיתוף, חיפוש והתנהגות החיפוש, שפות האתר וכדומה.
  • עץ האתר - למשל
  • עמוד הבית
  • אודות - אודות החברה, היסטוריה, צוות החברה וכן הלאה.
  • מוצרים מובילים
  • הלבשה תחתונה - נשים, גברים וכן הלאה
  • ביגוד חורף - נשים, גברים וכן הלאה
  • וכן הלאה…

תיאור מסכים - להעמיק במידת האפשר במה כל מסך צריך לכלול. מסך מתאר מבנה של עמוד מסוג מסוים, למשל עמוד הבית, עמוד מוצר, עמוד קטגוריית מוצרים, עמוד יצירת קשר, עמוד רגיל וכן הלאה. אם אפשר להכין סקיצות כלליות מאד של עמודים אלו זה מעולה.

דרישות ייחודיות - יש לציין תיאור של דרישות שאינן רגילות וככל הנראה מיוחדות רק לך. למשל האתר צריך להתחבר למערכת ניהול פניות (וכדומה), מועדון לקוחות עם מאפיינים ייחודיים, התנהגות מיוחדת (למשל לאחר 3 שניות קופץ חלון המנסה למכור מוצר מסוג מסוים), וכדומה.

דרישות אבטחה ייחודיות.

דרישות אחסון ותחזוקה שוטפת של האתר - במידה וקיים צורך כזה מומלץ לציין אותו.

כל בקשה אחרת שלא נמצאת פה.

תקציב פרויקט - הרחבתי על הנושא הזה בפוסט הראשון בסדרה.

 

לסיכום,

מנסיוני, ככל שקיבלתי יותר מידע מסודר לגבי הדרישות כך גם לא היה צריך לנהל משברים אשר נוצרו על הדרך. אין לחשוש מהנושא, נהפוך הוא, השקעה (הן הכלכלית והן מבחינת משאבי זמן וכ״א) באתר אינטרנט יכולה להיות גדולה מאד שהרי מדובר בזהות הדיגיטלית שלך. ולכן, נכון להקדיש זמן לנושא הזה ובכלל לכל הנושא של הצעת המחיר, כפי שמתואר בסדרת פוסטים זו.

 


השקעה באתר אינטרנט מקצועי עם סל שירותים נרחב
מה בעצם מתרחש לאחר הלחיצה על הכפתור ״הוספה לסל הקניות״? התרחישים רבים. חשוב להכיר את כולם ולקבל החלטה חשובה בנושא.