Back to top
הצעת מחיר לאתר אינטרנט

הצעת מחיר לאתר אינטרנט - חלק א׳

Amir Taiar
אמיר תייר | מנהל שותף ומנהל שיווק
Amir Taiar

הצעת מחיר לאתר אינטרנט - חלק א׳

סדרת פוסטים זו פונה לבתי העסק והלקוחות, פחות למנהלי מכירות, ומטרת הסדרה היא לעזור לך בעל/ת המותג והעסק להצליח לנהל את תהליך הזמנת המוצר (במקרה שלנו, אתר אינטרנט) בצורה הנכונה ביותר.

 

פרויקט הקמת אתר אינטרנט אינו הליך פשוט, לפחות לא כאשר יש רצון להקים אתר אינטרנט רציני וראוי. נכון יהיה להקדיש לנושא לא מעט תשומת לב, ללמוד את התחום במידת האפשר, להכיר את המושגים ולהבין טוב מה זה בכלל אומר אתר אינטרנט איכותי. על נושאים אלול ונוספים אנסה לענות בסדרת פוסטים זו.

 

ראשי פרקים לסדרה:

  • חלק א׳ - בחינה ואיתור ספקים - חברות עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט.

  • חלק ב׳ - מה עלי להכין, אם בכלל, לקראת הצעת המחיר.

  • חלק ג׳ - מבנה נכון של הצעת מחיר ומוקשים שאסור לפספס.

  • חלק ד׳ - סוגים שונים של הצעות מחיר - ממחירי פיקס ועד הצעות לא מוערכות.

 

אז הגיע הרגע המיוחל (או לא..) בו התקבלה ההחלטה להקים אתר אינטרנט חדש לעסק ולמותג. הצעד הראשון עבור רוב הלקוחות יהיה קפיצה לתוך כאוס עולם החברות ואנשי המקצוע החופשיים (Freelance) העוסקים בתכנון, עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט.

עם זאת, ישנם שני צעדים חשובים שעל כל בית עסק לעשות לפני, והם ההחלטה על תקציב הפרויקט והחלטה על סוג הטכנולוגיה המיועדת לפיתוח האתר.

 

בניית תקציב לפרויקט הרמת אתר אינטרנט

ראשית יש להבין את החשיבות. במסגרת הנסיון שלי בעבודת מכירות אתרי אינטרנט אני תמיד מבקש, כבר בשלב הראשון, לגלות מה תקציב הפרויקט ובמרבית המקרים, גם אצל לקוחות גדולים מאד, התגובה היא שהם קודם רוצים קודם לקבל הצעת מחיר.

זו שגיאה בסיסית בהבנה של פרויקט אינטרנטי. בהמשך נלמד שכל פרויקט מתחיל בתכנון שכולל אפיון מעמיק ולאחר מכן עיצוב של האתר. עוד לפני שלב העיצוב, ניתן בקלות לומר שאפיון נתון עבור אתר אינטרנט, יכול להוביל לאתר בעלויות שונות מאד, לעיתים בקפיצות של עשרות אלפי שקלים ומעלה.

החלטה על תקציב הפרויקט יכולה לתרום המון להצלחת הפרויקט, לשמור עליו בתוך מסגרת מתאימה לעסק, ולתרום למערכת היחסים החדשה שלך עם הספק שיהיה אחראי על הפרויקט.

 

כמובן השאלה שעולה היא כיצד נכון לבנות תקציב?

זו כבר שאלה של תוכנית עסקית וכמה תקציב מוקדש בתוכנית השנתית עבור שיווק החברה, וכמה מתוך תקציב השיווק מוקדש לנושא הדיגיטל ובפרט לאתר האינטרנט.

אני כן יכול להמליץ לכלול בתקציב האתר שני פרמטרים:

  • 5% לסטייה בפרויקט - דרישות חדשות שיעלו תוך כדי ההקמה.

  • 10% עבור התשלום החודשי שידרש לאחר העלייה לאוויר, עבור אחסון ותחזוקת האתר (משתנה בין הספקים השונים).

 

בחירת מערכת ניהול לפיתוח האתר

לאחר בניית התקציב ורגע לפני שנכנסים לשוק הספקים יש לנסות להבין באיזו תשתית מערכת ניהול תוכן האתר יהיה. איני הולך להרחיב בנושא, אולי בפוסט אחר, אך חשוב לזכור כי ישנן לא מעט אפשרויות, עם זאת אפשר ראשית להחליט על התמונה הכללית ומשם להמשיך:

  • קוד סגור - מערכות ניהול תוכן שפותחו על ידי חברת הפיתוח עצמה / שנרכש מנוי לשימוש במערכת על ידי חברת הפיתוח עצמה.

  • קוד פתוח - מערכות ניהול תוכן (למשל וורדפרס, דרופל וג׳ומלה) שנכתבו ומתוחזקות על ידי קהילת מתכנתים עולמית וניתנות לשימוש בחינם (תחת רשיון קוד פתוח מוסכם).

  • בנייה עצמית - מערכות ניהול תוכן בענן (לרוב) הדורשות רישום ומיד לאחר מכן ניתן לפתח לבד את האתר. חברות כמו WIx, Shopify וכדומה.

  • ישנן עוד אפשרויות כמובן כמו למשל לפתח אתר ללא מערכת ניהול כלל.

 

בהמשך יש כמובן לבחון האם מערכת הניהול מתאימה לצרכים שלכם מבחינת אופי האתר, גודלו ומידת המורכבות שלו, היקף התנועה הצפוי, היכולת להרחיב את האתר בהמשך ועוד.

אני ממליץ בחום ללמוד את התחום באופן יסודי, לקרוא, להיכנס לפורומים, לא להתפשר על סיסמאות של חברים של חברים, ואם אפשר אז לשכור שירותים של יועץ דיגיטלי נטול אינטרס.

 

תהליך איתור ספקים

לאחר שהוגדר התקציב לפרויקט ונבחרה מערכת הניהול המיועדת, ההמלצה שלי היא לאתר לפחות שבעה ספקים, כאשר בתוך התהליך מספר המועמדים הסופי יצטמצם לשלושה ספקים סופיים מהם תתקבל הצעת המחיר הרשמית.

 

ישנם דרכים רבות לאיתור ראשוני של ספק:

  • פה לאוזן - אולי הדרך להמלצה הטובה ביותר. עם זאת, לא תמיד הספק נמצא באותו מצב כמו שהיה בפרויקט של הממליץ/ה, הפרויקט שלך אינו זהה לפרויקט של הממליץ/ה ועוד משתנים.

  • גוגל כמובן - לא תמיד גוגל יציג את הספק הטוב ביותר בתחומו אלא את זה שהצליח לקדם את עצמו באופן הטוב ביותר בגוגל ולכן מומלץ להמשיך מעבר לעמודי התוצאות הראשונים.

  • קבוצות פייסבוק (בתוך הדיונים) - בעיקר בקבוצה של מערכת הניהול המיועדת.

  • דרך אתרים שאהבת - לרוב, לא תמיד, בתחתית האתר יהיה קרדיט לחברת הפיתוח ו/או העיצוב. תמיד גם אפשר ללפנות לבעלי האתר.

  • אתרי פורטפוליו - יותר למציאת ספקים בתחום העיצוב. אתרים כמו Awwwards, ריכוזי תיק עבודות תחת מערכת ניהול מסוימת, למשל ריכוז תיק עבודות לאתרי דרופל.

  • יועץ דיגיטלי - תחום שכמעט ולא קיים בישראל עם זאת דרך מעולה למצוא את הספק הכי מתאים לאופי החברה, להיקף הפרויקט וכדומה.

 

לאחר שהסתיים תהליך האיתור הראשוני, יש לנו ביד בערך שבע חברות וכעת הגיע הזמן לבחון אותם. בחינת הספקים הראשונית אמורה גם לצמצם את האפשרויות לא רק בהקשר האיכותי, אלא גם בהקשר של אופי הספק ותקציב הפרויקט.

לשלב הסינון הראשוני נסתפק בחמש בדיקות:

 

בדיקה 1 - תיק עבודות - סוג והיקף הלקוחות

ראשית יש לציין כי כאשר אני מדבר על תיק עבודות אין כוונתי לרשימת לוגואים של לקוחות איתם הספק מציין שעבד, זה מטעה. לצורך העניין ספק יכול היה לעבוד מול לקוח מסוים על מיני-פרויקט בהיקף מאד קטן ובכל זאת לשים את הלוגו שלו באתר האינטרנט שלו בכדי לפאר את תיק העבודות, וזה כמובן לגיטימי.

לכן, כאשר בודקים את סוג והיקף הלקוחות יש לחטט רגליים ולהיכנס לאתרים עצמם של הלקוח ולוודא שאכן הספק הוא זה שהקים להם את האתר אינטרנט, או לפחות לקח חלק עיקרי בהקמה (עיצוב, פיתוח, תכנון וכדומה).

בחירה בספקים בעלי נסיון באתרים מהסוג שלך (למשל אתרי מכירה, אתרים לעמותות וכדומה) יכולה להיות נכונה, אם כי אני לא חושב שצריכה להיות השיקול המרכזי.

בשלב זו ניתן לקבל תמונה על גודל החברה, מבט כללי על איכות התוצרים שלה, על היקף הפרויקטים שלה, מה שיכול בהחלט ליצור מסנן ראשוני.

בדיקה 2 - תיק עבודות - איכות אתרי האינטרנט

זה שלב שדורש עבודה מאד יסודית ורצינית ולצורך המדגם מומלץ לקחת לפחות שלושה אתרים מכל ספק.

בחינת האתרים יכולה לקחת שעות רבות אז בכדי לצמצם אותה נתמקד בבדיקות הללו, כאשר בכל בדיקה יש להיכנס למספר עמודים באתר ולא רק לעמוד הראשי:

  • מראה כללי של קו העיצוב - זה מבחן של טעם, אין פה מדדים מדויקים כלל אבל חשוב במיוחד שתתחברו לעיצוב האתרים והסגנון הכללי.

  • איתור בעיות באתר - נסו למצוא בעיות באתר למשל טקסט שיוצא מכפתור, חוסר יישור של אלמנטים במבנה האתר (למשל תמונה שאינה מיושרת לטקסט וכדומה), לינקים שבורים (למשל מובילים לעמוד לא קיים), תפריטים נפתחים באופן לא אחיד, מלאו טפסי יצירת קשר וראו האם המייל החוזר הגיע ועוד...

  • רספונסיב - גלישה באתרים מהמובייל, ושוב נסיון למצוא בעיות כלשהן. האם האתר ידידותי לגלישה במובייל? האם התפריט הנפתח נוח לשימוש? האם גלריות התמונות נוחה לשימוש? האם יש ניווט עם האצבע במקומות שונים באתר (גלריות, לוחות שנה)? בדקו חוויה של מסנני חיפוש, מפות, כיצד נראות טבלאות ועוד. לרציניים שביניכם תוכלו לראות אתר מסוים במגוון מכשירים ורזולוציות על ידי שימוש בכלי המפתחים של כרום - לחצו על תפריט שלושת הנקודות של כרום ואז More tools >> Developer tools. יפתח לכם חלון בתחתית המסך כאשר בחלקו העליון יש סמן של מובייל. לחיצה עליו תפתח את האתר במובייל ושם תהיה אפשרות לבחור מכשיר / להכניס מידות רזולוציה ספציפיות.

  • ביצועים - השתמשו בכלי לבדיקת הביצועים של האתר, כלים כמו Pingdom, Google speed test, Webpagetest יכולים מאד לעזור לכם.

  • ייחודיות - זה קצת מורכב ולא פשוט, אבל נסו לראות האם יש מבנה שחוזר על עצמו בין אתרי החברה. חזרתיות לרוב תעיד על השקעה מזערית בעיצוב האתר וככל הנראה שימוש בתבניות עיצוב במקום הטמעת עיצוב מאפס. ייחודיות יכולה גם לבוא למשל במבנה האתר, בטקסטים ועוד.

מה עם אתר האינטרנט של הספק עצמו?
נקודת המוצא אומנם לא אמורה להיות שהסנדלר הולך יחף, עם זאת, יש לא מעט חברות עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט שהאתר שלהם אינו חזית הטכנולוגיה והיופי. מנגד, אתר החברה הוא כן המראה שלה ואתר שממש אינו נראה טוב יכול בהחלט להעיד על איכות החברה עצמה. לא הייתי לוקח משתנה זה כפרמטר מוביל.

בדיקה 3 - מורכבות הפרויקטים

פה אנחנו חוזרים אחורה לנסיון שלכם להבין את הצרכים שלכם והאם האתר שלכם הולך להיות מורכב או פשוט. אין להתבלבל, מורכבות יכולה לבוא במספר מישורים, עיצובית, טכנולוגית, טקסטואלית וכדומה.

בהתאם למידת המורכבות הצפויה לאתר שלכם, תחת כל מישור, יש לנסות להבין דרך תיק העבודות ובחינה של האתרים עצמם, האם לחברה יש יכולת אמיתית להביא לידי ביטוי את המורכבויות המצופות.

 

בדיקה 4 - צוות החברה

זה מידע שככל הנראה תצטרכו לבקש מהחברה ולא להסתמך על מה שמופיע באתר האינטרנט שלהם.

חשוב לדעת בהקשר של צוות החברה:

  • כמות הצוות - מחד בעבודה עם פרילאנס לא יהיה לו ממש מחליף אמיתי במידה והוא למשל חולה, פורש מהמקצוע, מסתבך עם פרויקט אחר וכדומה. מנגד, חברה עם מספר רב של אנשי צוות יכולה להעביר אותך ביניהם עד כדי טרטור שלך או של הפרויקט עצמו. אלו כמובן מצבים קיצוניים. יש להגדיר ציפיות ולבחון אותם מול נתוני צוות הספק.

  • מגוון - האם הצוות כולל בעיקר מעצבים/ות / מתכנתים/ות? בתוך צוות התכנות(למשל), מהם היכולות השונות של אנשי הצוות?

  • איכות הצוות - האם הצוות ברובו בנוי ממעצבים חסרי נסיון או עתירי נסיון? האם הצוות בנוי ברובו מבוני אתרים שלא ממש יודעים לכתוב קוד או ממתכנתים בכירים עם נסיון עשיר? האם למנהל הפרויקטים נסיון רב בניהול פרויקטים מהסוג שלי או לא? כמובן שחשוב לציין בהקשר הזה שלכל פרויקט ההתאמה שלו כאשר לצורך העניין מעצבת צעירה, חסרת נסיון, אך חצופה ומשוחררת מחוקיות כלשהי, יכולה לעצב פרויקט מדהים.

 

בדיקה 5 - נסיון כללי של החברה

אולי הבדיקה החשובה ביותר שבאה לבחון את הנסיון הכללי, את אורח הרוח, את הנשימה של החברה.

יש פער אדיר בין חברה בת 20 שנה בתחום לחברה בת חצי שנה, לטוב ולרע, שוב בהתאם לציפיות ולצרכים.

בדיקה זו ככל הנראה יכול להיעשות בעיקר על ידי שיחה ופגישה, משהו שבכל מקרה יש לעשות מתישהו בסבב הבדיקות הראשוני.

כלים נוספים לבדיקה יהיו הפרופיל של החברה בלינקדין, בטוויטר, מידת הנוכחות שלהם באתר המרכזי של מערכת הניהול. למשל, אם הפרויקט שלכם עתיד להיות מורכב מאד טכנולוגית, מומלץ להיכנס לפורום המפתחים של מערכת הניהול ולראות עד כמה המפתחים של החברה פועלים דרך תרומת קוד וסיוע.

 

בשלב זה קיימת כבר היכולת לצמצם את הרשימה לכדי שלושה ספקים מהם תקבלו את הצעת המחיר המיוחלת.

עם זאת, ישנן עוד מספר בדיקות שאפשר לעשות כדי לקחת את הבחינה צעד אחד קדימה:

  • אילו שירותים החברה מספקת -האם רק שירותי עיצוב ופיתוח או גם דואגת לאחסון, תחזוקה של האתר לאחר העלייה לאוויר, שירותי קידום וכדומה. לא תמיד טוב שהחברה תספק את כלל השירותים, עם זאת מספיק שהיא תהיה בעלת הקשרים עם קולגות כדי לספק יציבות במתן השירותים האחרים.

  • המחיר השעתי למשימות ובקשות נוספות לאחר העלייה לאוויר.

  • היקף האחריות לפרויקט.

  • איזה הדרכה וליווי תקבלו לפני העלייה לאוויר.

  • האם ניתן לקבל הצצה פעילה למערכת הניהול?

  • המלצות - חשוב לבקש ממליצים, להרים אליהם טלפון ולשאול אותם שאלות אודות הספק, על תהליך העבודה מולו וכדומה.

 

את שלושת הספקים הסופיים מומלץ כמובן לפגוש, ללכת לבית העסק שלהם, לקשקש, לצחוק, לשאול שאלות לא פשוטות, לנסות לדבר לא רק עם הבעלים / איש המכירות אלא עם אנשי צוות נוספים.

 

לסיכום,

תהליך בחירת הספק אינו פשוט כלל. נכון, לא מדובר כלל בחתונה אבל כן בקשר שיכול, במידה והוא מוצלח, להוביל לפרויקט מוצלח מה שיכול בהחלט להניב פירות רבים עבור העסק והמותג שלך, ולכן יש לבצע הליך זה בצורה יסודית ועם המון השקעה.


המסע האישי שלי בקהילת דרופל העולמית ממשיך בביקור בכנס Drupal Ironcamp בפראג. היה כנס מדהים ומפגש מרגש עם חברי קהילה יקרים.
לצעוד קדימה עם בניית אתרים בדרופל