Back to top
סל קניות בחנות מקוונת

חנות מקוונת - על מה שאחרי הוספה לסל קניות

מה בעצם מתרחש לאחר הלחיצה על הכפתור ״הוספה לסל הקניות״? התרחישים רבים. חשוב להכיר את כולם ולקבל החלטה חשובה בנושא.
אמיר תייר
אמיר תייר | מנהל שותף
Amir Taiar

חנות מקוונת - על מה שאחרי הוספה לסל קניות

כאשר גולש מגיע לעמוד המוצר בו הוא מעוניין, ובמידה והמוצר אכן מה שהוא חיפש [ראו פוסט בנושא הפסיכולוגיה שמאחורי תהליך הרכישה], הוא כעת הולך להתחיל את תהליך הרכישה על ידי הוספת המוצר לסל הקניות שלו [AKA עגלת קניות, סל מוצרים וכדומה].

 

ישנם תרחישים רבים המתקיימים לאחר לחיצה על כפתור ההוספה לסל הקניות אך בסופו של דבר כולם עושים פעולה אחת בודדת והיא הוספת המוצר לסל. שלבים מקדימים יותר שישפיעו על פעולה זו יהיו בחירה של משתני המוצר [למשל צבע, גודל, כמות וכדומה], אך בכל מקרה, מוצר אחד יכנס לסל להמשך תהליך הרכישה.

 

התרחישים [האופייניים] האפשריים לאחר לחיצה על כפתור ההוספה לסל:

  1. הגולש נשאר בעמוד המוצר והסל מתמלא במוצר.

  2. הודעת פופ-אפ תודיע לגולש שהמוצר התווסף לסל ותשאל אותו האם ברצונו להתקדם בתהליך הרכישה.

  3. הגולש יגיע ישירות לעמוד סל הקניות להתקדמות בתהליך הרכישה.

בואו ננסה כעת להתבונן בצורה מעמיקה יותר בכל תרחיש.

 

תרחיש ראשון - הגולש נשאר בעמוד המוצר והסל מתמלא במוצר

 

במצב זה, הגולש לוחץ על כפתור ההוספה לסל הקניות וסל הקניות מתעדכן ומכיל כעת את המוצר. זהו למעשה המצב הכי שכיח, במרבית החנויות הוירטואליות הקיימות והוא גם זה המוכר מן הסתם לגולש.

גם במצב הזה יכולים להתקיים מספר מצבים התלויים מאד במראה של תיבת סל הקניות באתר.

בואו נסתכל על מספר מימושים של זה במספר אתרים בכדי להבין טוב יותר [איורים שלי על גבי התמונות מסך].

 

המימוש הרגיל והפשוט למשל באתר Highgradelab

 

סל קניות

 

ניתן לראות כי לאחר לחיצה על הכפתור סל הקניות פשוט מתעדכן מספרית. בכדי לראות את הסל יש להיכנס אליו ולהגיע אליו בעמוד נפרד.

 

מימוש מעבר עכבר באתר Deadlegacy

 

סל קניות מעבר עכבר

 

גם כן מימוש שכיח במיוחד. במקרה הזה לאחר הלחיצה הסל מתעדכן אך במעבר עכבר על האייקון סל הקניות ניתן לראות את הסל ולהתקדם עם תהליך הרכישה.

 

מימוש אלגנטי למראה באתר North

 

חנות ויראטולית

 

כאן אפשר לראות כי לאחר הלחיצה ישנה מחווה של הוספה לסל, האייקון סל הקניות מתעדכן.

 

סל קניות נפתח

 

כאן אפשר לראות כי לאחר הלחיצה ישנה מחווה של הוספה לסל, האייקון סל הקניות מתעדכן.

 

ולחיצה על האייקון פותחת באלגנטיות צידית את סל הקניות [אגב, בהוספה לסל מעמוד הקטגוריה ולא מעמוד המוצר הסל קניות הצידי נפתח מיד].

 

יתרונות:

  • אין גורמים המפריעים לגולש להמשיך ברכישה באתר.

  • גישה תמידית לסל הקניות בכדי להתעדכן במצבו. כמובן שסל הקניות הזמין למראה יכול גם להכיל כפתורים כמו עדכון הסל, הגדלת כמות, הורדה מהסל וכדומה.

  • לא מתקיים פה הליך של קידום מכירות, לפחות לא בשלב הזה [יכול להתקיים בעמוד המוצר עצמו ובעמוד סל הקניות].

חסרונות:

  • לא תמיד ברור לגולש האם המוצר התווסף או לא לסל הקניות, זאת למרות המחווה.

  • הגולש לא תמיד מבין שהאייקון מוביל לעמוד סל הקניות ולהמשיך הרכישה - ולכן הדוגמא השלישית בה החלון הצידי נפתח לאחר ההוספה לסל אפקטיבי.

 

תרחיש שני - הודעת פופ-אפ תודיע לגולש שהמוצר התווסף לסל ותשאל אותו האם ברצונו להתקדם בתהליך הרכישה.

בתרחיש זה לאחר הלחיצה על כפתור ההוספה לסל הקניות יקפוץ לגולש חלון pop-up [חלון צף] שיודיע לו על הוספת המוצר לסל וישאל את הגולש מה הוא מעוניין לעשות הלאה.

תרחיש זה גם כן כולל בתוכן כל מיני אפשרויות ופה אציג שלוש אפשרויות, כולם מתקיימים בתוך החלון הצף.

 

בדוגמא האחת באתר Visio ניתן לראות מימוש כלל האלמנטים כמעט.

 

סל קניות גדול

 

סל קניות גדול

 

ניתן לראות כי לאחר הוספה לסל הקניות נפתח החלון הצף ומציג מספר אפשרויות. לרוב נראה בחלון הצף שני כפתורים, אחד המאפשר להתקדם עם תהליך הרכישה ואחד המאפשר המשך רכישת מוצרים נוספים.

במקרה הזה יש גם קידום מכירות דרך החלון הצף, במקרה הזה של תעודת אחריות אך ניתן להשתמש בחלון הצף לקידום מוצרים, הרשמה לקבלת עדכונים ועוד אפשרויות רבות.

 

יתרונות:

  • אפשרות לבצע קידום מכירות אפקטיבי ואולי אף ממוקד במקרה של מערכות ניהול מתקדמות.

  • למשתמש מאד ברור שהוא הוסיף מוצר לסל. במידה והוא רואה את הסל בחלון הצף זה אף ברור יותר.

  • אפשרות לממש תהליכים נוספים כמו הרשמה לרשימת תפוצה [יכול להתגלות גם כחסרון].

חסרונות:

  • מעצבן - כן, נשמע כמו הערה שטחית אבל מה לעשות, חלונות צפים מעצבנים גולשים רבים ויכולים לגרום לנטישה.

  • מימוש בעייתי - חלון צף יכול להיראות רגע מאד בדפדפנים ישנים ו/או בדפדפנים בהם מותקנים תוספים כלשהם שיכולים למנוע מהחלון לצוף. כמובן שטכנולוגיות טעינה מתקדמות מחפות על זה.

  • זהו למעשה עוד שלב בדרך לרכישה וידוע שככל שיש יותר שלבים כך אחוז הנטישה עולה.

 

תרחיש שלישי - הגולש יגיע ישירות לעמוד סל הקניות להתקדמות בתהליך הרכישה.

זהו גם כן תרחיש מאד אופייני וכזה שנראה ביותר ויותר אתרי מסחר וירטואלי. בתרחיש זה לאחר הלחיצה הגולש מועבר לעמוד סל הקניות, עמוד בפני עצמו המציג את סל הקניות.

באתר appaman ניתן לראות סל הניתן לעריכה באופן חלקי בלבד, נתוני סה״כ חלקיים, כפתור עדכון הסל, כפתור המשך רכישה וכפתור חזרה לאתר לרכישות נוספות.

 
סל קניות מודולרי
 
באתר UI8 הנהדר ניתן לראות מימוש איכותי יותר הכולל אפשרות של שינוי המנוי, תיבת קידום מכירות ממוקדת ואפקטיבית, הזנת קוד קופון, כפתור המשך לשלב הבא וכפתור חזרה לחנות מקוונת.
 
סל קניות מודולרי
 

כפי שניתן לראות, מכיוון שתרחיש זה מפנה לעמוד שלם בפני עצמו העמוד יכול להכיל מגוון אפשרויות, כאשר הנפוצות ביותר יהיו:

  • סל קניות עם אפשרויות עריכה מלאות של המוצרים אשר בסל.

  • כפתורי התקדמות ברכישה וחזרה לאתר לביצוע רכישות נוספות.

  • קידום מכירות - מוצרים רלוונטיים, מוצרי מבצע ועוד אפשרויות רבות.

  • הרשמה לקבלת עדכונים

  • הזנת קופון מבצע והנחה.

 

יתרונות

  • אפשרויות מתקדמות ונוחות בהרבה לבצע קידום מכירות באופנים שונים ומגוונים.

  • ישנן לא מעט רכישות פוטנציאליות שהולכות לאיבוד, בעיקר באתרים בהם המוצרים יקרים, כאשר הגולש ממשיך לשוטט באתר. מהלך שכזה ממקד את הגולש סביב רכישה מהירה.

  • מהלך שיש בו הכוונה מאד ברורה.

חסרונות

  • גולשים יכולים לחזור לחנות המקוונת לבצע רכישות נוספות, כי לא מיצו את תהליך הרכישה, ולצאת בשלב מאוחר יותר מהאתר כחלק מאחוז נטישה אופייני.

  • יכול לבלבל גולשים מסוימים ולכן רצוי שיגיע עם הסברים ברורים.

 

מסקנות

קשה ולא נכון להחליט איזה שיטה נכונה וטובה יותר מהשאר. כן ניתן לומר ולהצביע על אלמנטים מסוימים המתאפשרים בצורה נכונה יותר במימושים כאלו או אחרים, קח למשל קידום מכירות כמעט ולא יכול להתממש באפשרות הראשונה.

אופיו של האתר, קהל היעד, עלות המוצרים והמאפיינים שלהם, אלו ועוד הם ברי חשיבות רבה בהחלטה על המימוש המתאים.

אני באופן אישי פחות את אוהב חלונות צפים ורואה בהם יותר חסרונות ולכן לא הייתי ממהר להשתמש באופציה זאת, כאשר כמובן יש יוצאים מן הכלל.

אני גם חושב שקידום מכירות וכדומה, לעולם לא צריכים לבוא על חשבון בהירות בתהליך הרכישה מצד הגולש ואינם צריכים להיות אגרסיביים מדי.

יצירת קשר

לקראת בקשה לקבלת הצעת מחיר לאתר אינטרנט? סדרת פוסטים על מה שתצטרך לדעת לקראת התהליך החשוב הזה!
סדרת פוסטים זו פונה לבתי העסק והלקוחות, פחות למנהלי מכירות, ומטרת הסדרה היא לעזור לך בעל/ת המותג והעסק להצליח לנהל את תהליך הזמנת המוצר (במקרה שלנו, אתר אינטרנט) בצורה הנכונה ביותר.